8.3.10

Finance uia macam keparat tak reti buat keje

aku selalu je dengar orang maki hamun finance. tapi aku relax je. tak pernah ada kes katakan sampai lah 3 minggu lepas. sekarang. aku anti-finance uia yang wat keje macam babi masak lemak cili padi. tsk.

al-kesah

3 minggu lepas. aku dapat e-mail financial statement dari finance. memula. aku teruja abes. finance anta email kat aku kot. tapi bila aku usha usha. apsal ada extra balance rm 1260 plak?. finance cakap aku tak bayar yuran sem 3 dan sem 1 2009. pundek ayam tol la. aku dah bayar kot. cakap aku tak bayar.

aku apa lagi. geledah sakan semua resit aku. jumpa la dua tiga. tapi aku ada wat silap. beberapa bulan lepas. aku dengan bahagia shred resit lama aku. ye la. tak pernah ada kes katakan. ok. fine. tu memang silap aku. take things for granted. cari lagi. phew. nasib baik sem 1 punya ada. bila aku buang la macam macam jadi. dugaan. dugaan.

esok. aku dengan riang ria pi bank mumalat. niat nak pi mintak copy resit sem 3 aku dulu la.

aku: kak. bla bla bla bla. jadi saya nak mintak copy resit sem 3 2009 saya.
kak muamalat: emmm. dik. susah la nak cari camtu. banyak sangat.
aku: ye saya tau banyak. tapi mesti kak simpan dalam fail ikut bulan ke?. nombor matric ke?
kak muamalat: semua dah bercampur aduk dik.
aku: ok. fine. database. takkan takde database orang yang dah bayar?.
kak muamalat: takde dik. bank muamalat sini memang takda database. tak pernah ada.
aku: huh?. biar benar. kalu kes cam saya jadi. camne?.
kak muamalat: kami hanya boleh cek pengeluaran duit adik. tu pun kalu adik guna buku
aku: orang skrg mana guna buku dah. semua maen kad.
kak muamalat: (diam dan tunduk)

aku sakit hati. apa ke bangang bank takde database?. sabau sarah. sabau. lepas tu. aku pi finance. aku jumpa gadis admin biasa. terang situasi. dan aku kasi resit sem 1 2009. gadis admin tu masuk dalam opis. lama tu. keluar. dengan financial statement aku yang baru. yang lama?. dah takde. slumber je ko buang yek?. macam haram. aku cakap nak jumpa superior dia. chewa. kerek je. haha. jumpa la sis nurulhuda yang tak superior mana pun. aku terang situasi. dia suh datang minggu depan. dieorang nak cari resit aku dulu.

guess what?

dah 2 minggu. dieorang tak cari pun. aku hangin lagi. las las. sebab aku bising sangat. dieorang kasi aku masuk bilik resit untuk cari resit aku. aku yang kene cari?. bukan keje aku kot tapi aku wat gak. sebab kalu aku tak wat. takde siapa akan wat. sepanjang dua jam aku kat situ. banyak gile kelemahan finance yang aku tau. camne bley dapat anugerah pun aku tak paham. smua macam haram

nape aku cakap finance ntah pape
a) dieorang tak key in yuran yang aku dah bayar lebih 11 bulan lalu. aku agak positif ada kes cam aku sebelum ni.
b) finance uia takde database siapa yang dah bayar. dieorang salahkan bank. dieorang cakap bank yang transfer data siapa yang dah bayar. finance tak key in nombor resit manual. wtf?
c) resit student disimpan tak ikut bulan. masa aku cek bulan mei 2009. november 2008 pun terselit masuk.
d) resit student 082 patut ada 3 fail. tapi cuma ada 1 fail sebab lagi 2 tak tau letak mana dan berselerak
e) bro mun (superior kak huda) otak karat. takde etika langsung. fine kalu ko nak menangkan finance tapi mulut jangan kurang ajar. bila aku cakap sem 1 pun tak key in. ko dengar je la. aku ada bukti hitam putih kot. bila aku tunjuk. takmo tengok. pastu cakap resit aku dalam proses scanning. resit sem 1 aku tarikh 10/09. 5 bulan untuk scan?. pegi mampus la.

haish.. tarik napas dalam dalam sarah. memang betul apa orang cakap sebelum ni. finance uia memang tak pandai wat keje. aku akan tetap usaha cari resit aku. tapi dengan keadaan finance yang macam ntah pape. database pun takde. macam tipis je kemungkinan nak jumpa resit. but hey, i will try my best. rm500 kot. banyak tuh. tapi kalu tak jumpa gak. nak tak nak. terpaksa gak bayar walau tak rela. sebab dieorang bley blok aku takle convo anytime. tabah. tapi kalu jumpa (tolong la jumpa). orang pertama aku cari. bro mun. jaga kau. haha.

hmm. lega cket rasa. :))

6 comments:

Acemafia said...

mamat pendek tu ke? yg kurang kacak tp berlagak macho?? berkumis igt diri HO la konon?? n minah kaunter tu yg berkulit manggis tu ke? x serik2 lagi diorg nk kene balun dgn helmet dek aku aritu.. x pernah insap..

Mok Cik Bambina (hentam sajalah) said...

Ya Allah, permudahkanlah sarah selesaikan kes rumit dia. lembutkan hati org finance tu untuk mudahkan kerja Sarah. Ameen.

Sumpah Aku Bukan Raksasa said...

ace: haaa.. tepat skali. sesungguh nya mamat itu tak kacak lgsg. eh jap. ko pun ada kes gak ke?. ayuh bergabung tenaga. huhu.

k. lina: amennn. :))

Acemafia said...

aku x de kes pon.. tp saje je. time tu aku g UIA, lalu dpn fianace.. pastu aku nmpk mamat n minah tu, tros aku maki diorg.. siap maki, aku blah.. hahah.. kon ak bergabung tenaga ke bersabung tenaga dgn aku? aku x pandai lawan.. huhuhu <--- comel x aku wt 'huhu' tu? hahah

Sumpah Aku Bukan Raksasa said...

ace: ceh.. ingat ada kes. sbb ur description psl abg mun tu kene. eh jap. ko ek abg mun tu?. haha. bersabung tenaga?. sah2 ko kalah. :p

errr.. comel yg ngeri. hoho

jega said...

hey!!
i m one of the uia's dpli student
omg!! finance uia mmng mcm keparat..
susah ke nk bg duit biasiswa ktorg..
tiap2 bln kene pi serang finance nk mintal duit biasiswa..
abg pendek tu slamba je blh jawab"klu sy x nk bg ko nk buat ape?"
celeka tol!!!
finance uia mmng sucks!!!