30.6.09

Antara kemamang dan jawa

aritu aku lepak kedai buku popular kat ampang point. aku ternampak satu buku ni. tak ingat tajuk penuh tapi dia kamus hantu-hantu malaysia la. memang pelik yang amat. aku tak pernah jumpa buku camtu. siapa yang beli buku camtu?. apakah ghost hunter?. bomoh dan pawang?. atau pun hantu itu sendiri?. meremang bila teringat. tsk.

aku dalam kepelikan tu pegi la usha buku tu jap. memang banyak gile nama hantu. siap boleh letak ikut kategori tuh. aku tak sangka plak banyak betul hantu kat malaysia ni. hmm. haa.. masa tengah belek-belek tu. aku pun sampai la kat abjad 'K'. aku memang tak le terima nama salah satu hantu tu. nama dia 'kemamang' yang bermaksud 'hantu bola api' dalam bahasa jawa. bodo. bodo.

kenapa sarah tak le terima?.

sebab sarah duduk dekat daerah kemaman, terengganu. dan orang terengganu suka tambah 'g' kat hampir setiap ayat depa sebut. jadi. memandangkan aku duduk di 'kemamang'. ini bermaksud aku duduk di 'hantu bola api'. gile otai beb. aku duduk atas hantu bola api seyh. memang bontot aku tahan panas. power. sebab aku dah tau apakah maksud kemamang di mata orang jawa. lain kali kalu ada orang jawa tanya aku duduk mana. demi kebaikan sejagat. aku nak jawap 'kemaman' dengan slang mat salleh.

6 comments:

diana ghazali said...

kememen? bibir juih sket ye. haha

Sumpah Aku Bukan Raksasa said...

tu la.. tengah praktis la neh. khememennn.. hehe.

ainguzzle said...

kemamang dan bola api. macam dragon ball plus lagu acik spin pula. bola bola api.....

Sumpah Aku Bukan Raksasa said...

ain : dragon ball aku bley terima. acik spin?. no. no. hehe

LiYaNa said...

berhantu x tmpt ko??hehe

Sumpah Aku Bukan Raksasa said...

nana: errrr.. tak kot?. hehe