26.11.08

Ada apa dengan yoga

sabtu. 221108.

tadi pagi aku tiba-tibe terasa ilmiah. jadi, aku baca paper. headline: yoga ban. watdefak?. seyes aku cakap, aku langsung tak paham tindakan pihak fatwa tu. mungkin ramai yang setuju dengan pihak fatwa tapi bukan aku. ok. hanya kerna aku tak setuju, tak bermakna im less a muslim ok. bila aku baca tadi, dia tulis faktor utama yoga diharamkan ialah kerna yoga ni menyimpang dari agama islam sebab berkait rapat dengan agama hindu. dulu memang betoi tapi sekarang tak dah. dulu agak menyimpang sebab yoga berkait rapat dengan elemen Hinduism dan meditation yang dilakukan difokuskan dengan menyebut perkataan ‘omm’. tapi sekarang, yoga tak lebih dari senaman untuk kesihatan fizikal dan mental. tu je.

ok. sekira nya seseorang melakukan meditation dengan mengantikan perkataan ‘omm’ dengan ‘Allahuakbar’ atau sebagainya. aku rasa takde masalah langsung. yang penting niat. kalu niat dia buat yoga hanya untuk kesihatan diri, aku yakin tak salah. sebab dalam islam sendiri pentingkan kesihatan tubuh badan dan mental asalkan cara tu halal dan tak bercanggah dengan islam. lagipun, kebanyak orang terutama perempuan buat yoga dalam rumah. bukan nye pakai spandex pastu wat yoga kat depan orang ramai. asalkan aktiviti tu tak memudaratkan dan tidak bertentang dengan hukum syarak Islam. it shouldn’t be a big problem. sebab aku percaya, yang penting niat.

kalu pihak fatwa dah mengharamkan yoga, aku rasa tindakan tu hanya adil sekiranya depa hentikan semua aktiviti laen seperti taichi dan qi gong sebab bukan ke aktiviti tu berkait rapat dengan elemen cina dan Buddhism. hmm. apa–apa pun, aku rasa pihak fatwa kena wat lebih banyak research sebelum tetapkan sebarang tindakan. tsk.

1 comment:

ainguzzle said...

huish. marah beno. aku memelua tak setuju gak. aku amsuk jakim. baca haa... ban kepada org islam sahaja rupanya. agama len bebas la. alasan: tahap tertinggi yoga sama mcm meditasi, memang haram d sisi islam psl meditasi tu da mcm sesat sket. lupe da apa. tp reasonable la since islam gune konspe prevention kan. cthnya, takleh ebrsentuh jika bukan muhrim dan bercinta sebelum kahwin itu haram. semua ada hujah hujah yg bernas beserta dalil2.

tp ramai juga yg buat. so aku rs yoga ni kalo setakat senaman
kecil2an n wat dlm umah, and yg penting diorg yakin yg itu tak dosa, terpulang pd individu. urusan ngan Tuhan kan.
sapa waswas jgn buat.

tp siyes, dosa pahala, aku tak bernai sentuh gak, (org tak cukup ilmu)