4.3.09

Ratu syiling


aku miskin tahap melampau aritu. wallet langsung takda duit. duit dalam bank plak tak masuk lagi. pasrah. nasib baik mak aku ajar amalan menabung itu mulia. aku ada tabung cantik glow in the dark yang separa penuh dengan syiling. sebab terdesak, aku korek tabung. aku keluar jusco dengan nana.

aku bayar tiket bus rapid seringgit guna syiling 5 sen 20 keping. pakcik bus usha pelik. tak pernah-pernah orang buat macam ni. aku buat muka konfident. pedulik.

sampai jusco, lapar. makan dinner dekat food court. makan western, rm6.90. aku dengan muka seposen, aku tabur syiling dekat kaunter. kakak tu kira dengan muka pasrah. dia patut bersyukur. aku tak tabur 5 sen. paling kecik seposen. dah senang keje akak tau. nasib baik cukup termasuk tax.

malam tu aku makan dengan bahagia dengan nana. sekarang aku paham dengan ayat;

"menabung amalan mulia"

kalu aku tak menabung, mesti aku tak mampu naik bus rapid dan makan western dekat jusco malam tu kan?

2 comments:

ainguzzle said...

menabung mmg amalan mulia tapi hujan syiling ko memang hebat. kalo aku ajdi cashier, aku terkesima dan terpana

Sumpah Aku Bukan Raksasa said...

bile lagi beb. nnt aku wat hujan syilin kat ko plak. tp kalu aku cashier, aku benci budak yg kasi syiling untuk aku kira. hehe