31.10.11

Bahasa Melayu itu indah

ke uia arini setelah sekian lama. gila rindu. lepak bersama warga iimu jap. dalam jam 1445. terus ke pejabat rektor. interview beb. ganas tak ganas. heh.

masuk. sesi temuduga. 8 minit setengah kendian. abes.

haish. gila cepat. tapi lepas minah tu usha resume aku. dia dah tak tau nak tanya apa. aku tak tau la benda tu baik atau buruk. tapi anggap je la resume aku terer gila. haha.

dan tadi. setiausaha spesel rektor bernama homam telefon. katanya mau aku tulis esei bahasa melayu. hm. pulak dah. aku ingatkan satu perenggan je. tup tup dia mau sehelai. banyak tu. memang dasar pemalas tol la. haha.

dah la aku dah lama tak tulis bahasa melayu skema. katanya. kalu aku dapat kerja tu. perlu tolong rektor uia tulis kolum berita harian. macam hebat. tapi dalam bahasa melayu? susah kot.

dan aku pun dengan gigih nya menulis la. mak aih. bley sawan aku camni. gila payah. pertama kali dalam sejarah. aku buka kamus kot. dalam sejam gak la. las las. siap gak siapkan sehelai esei bahasa melayu tentang hak wanita. fuyoo. haha.

contoh ayat bajet power aku:
"Memandangkan kaum wanita di Malaysia berpotensi sebagai sumber pembangunan, hak wanita juga perlu berubah dalam memberi peluang kepada wanita dalam segala usaha perancangan dan perlaksanaan program ekspansi negara. Usaha ini dalam memastikan penyertaan dan kepentingan wanita sebagai agen pembangunan masyarakat moden tidak terabai."

sumpah bangga bila baca balik. walau ayat macam ntah pape. lantak lah. janji ilmiah abes. haha. bila mula menulis camni. baru aku sedar bahasa melayu ni indah sebenarnya. kalu menulis la. kalu cakap skema camni. mau kene hina kaw kaw neh. haha.

heharap rektor dan rerakan suka esei selai aku ni. ameen.

No comments: